Monday, February 12, 2007

اطلاعيه های مطبوعاتی گزارشگران بدون مرز








روزنامه سياست روز توقيف شد

گزارشگران بدون مرز تاسف خود را از توقيف روزنامه سياست روز اعلام مي کند. در تاريخ ١٢ بهمن هيات نظارت بر مطبوعات اين روزنامه را به دليل انتشار مقاله ای توهين آميز" به اقليت سني کشور "، موقتا توقيف کرد.

توقيف اين روزنامه قابل توجيه نيست. در ايران استفاده از سانسوربه مثابه روشي برای هدايت مطبوعات بکار گرفته مي شود. هر بار که دادگاه و يا نهادی دولتي امر بر تعطيلي روزنامه و يا محکوميت روزنامه نگاری مي دهد، اين کل جامعه است که آسيب مي بيند. ما توقيف سياست روز را محکوم و خواهان لغو حکم توقيف اين روزنامه هستيم .

هيات نظارت بر مطبوعات ١٤ بهمن ماه با صدور اطلاعيه‌اي روزنامه محافظه کار "سياست روز" را توقيف كرد. اين روزنامه به دليل انتشار مطلبي که " مقاله ای توهين آميز به اقليت سني" به شکل موقت تعطيل کرد. مقاله مورد بحث در شماره ١٢ بهمن ماه اين روزنامه انتشار يافته بود و در پي يک اشتباه حروفچني به نظر مي رسيد که در آن به خليفه دوم مسلمين "توهين " شده است. روزنامه با تصحيح اين اشنباه در شماره بعد از خوانندگان خود عذرخواهي کرده بود.

از سوی ديگر شيرکو جهاني در تاريخ ١٤ مرداد ماه با سپردن وثيقه ۵ ميليون توماني از زندان آزاد شد. شيرکو جهاني دوشنبه ۶ آذر ماه توسط دادسرای مهاباد برای چندمين بار احضار و پس از بازجويي بازداشت و به زندان مرکزی مهاباد انتقال يافت. اين روزنامه نگار به اتهام مصاحبه با رسانه های خارجي بازداشت شد بود. بنا بر اطلاعاتي که به دست ما رسيده است اين روزنامه نگار در طي مدت بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته است.

شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران, ژيلا بني‌‏يعقوب، روزنامه‌‏نگار را از اتهام شركت در تجمع غيرقانوني تبرئه كرد. دوشنبه ٢٢ خرداد ماه ژيلا بني يعقوب از جمله روزنامه نگاراني بود که به هنگام تحت پوشش خبری قرار دادن تظاهرات زنان در تهران، مورد ضرب و شتم نيرو های انتظامي و امنيتي قرار گرفت و بازداشت شد